Tarkvara tuunimine (Re-flashing) Vs. eraldiseisvad juhtmoodulid (ECU)
Iga professionaalse mootori seadistaja kirg on saavutada mootorist parim tulemus. Vahest on see maksimaalne jõud, aga see võib olla ka ökonoomsus ja vastupidavus. See ei tähenda, et kui mootor tehase liinilt maha veeres on kogu töö tehtud. Erinev kliima, vajadus, pealisehitused on mõned näited, miks seda tehakse. Autode modifitseerimine seisneb alati täiustamises, viimistlemises ja isikupärasemaks muutmises.Turul on sõna otseses mõttes sadu võimalusi, et oma mootorit tuunida, põhimõtteliselt proovivad nad kõik teha ühte ja sama, kuid erinevus on kogemuses ja tehnilistes võimalustes.
Mootori seadistamiseks on mitmeid võimalusi, kuid üldjoontes on kaks võimalust: “re-flashing” ehk mootori originaal juhtmooduli seadistamine, teine variant uue eraldiseisva juhtmooduli paigaldus. Selgitame, mis need tähendavad: “Re-flashing” ehk rahvakeeli tuntud “chip-tuning” tähendab seda, et kui on dekodeeritud tehase juhtmooduli tabelid (maps) ning on olemas tarkvara, millega seda tuunida sarnasel moel nagu teevad seda tehase insenerid. Seni kuni kasutatakse tehase juhtmoodulit, ei ole vaja lõigata ega muuta juhtmestiku – see omakorda lihtsustab tööd ja hoiab kulud madalad.
Kas on ka mõni risk või oht mootorile?
Loomulikult on ja sellepärast tulebki valida ettevõtted, kellel on pikk kogemus, kindlustus ja oskus probleeme vältida. Küsige alati garantiid tehtud tööle ja võimalusel ka mõõtmise ning testitulemusi.Kui otsite taskukohast lahendust, siis tehase juhtmooduli tuunimine võib olla just Teile. Tuuning on võimalik teha reeglina spetsiaalse kaabliga OBD-II kaudu. Juhtmoodulist loetakse tabelid (maps) välja, teostatakse vajalikud muudatused ja kirjutatakse juhtmoodulisse tagasi. Üldiselt saab seda teha autodel mis on toodetud aastatel 2000 ja edasi. Siinkohal peab arvestama sellega, et kõikide autode tehase juhtmooduleid ei saa seadistada.
Vanematel juhmoodulitel oli suureks puuduseks tehase juhmooduli ehitus, kuid tänaseks on see ala mida arendatakse väga lai, ning on olemas teadlikud inimesed, firmad, kes on suutnud häkkida lahti tehase juhtmooduli koodi ning lisada sinna funktsioone ja uusi seadeid. Siinkohal räägime me vabalthingavale mootorile turbo lisamisest, “Flat shifting”, erinevad seadistused (maps), “flex-fuel” jms. Tehase juhtmooduliga saab saavutada nii mõndagi, kui see on õigetes kätes. Näiteks on saavutanud Mitsubishi Lancer Evoga üle 1000 hobujõu rattast kasutades originaal juhtmoodulit.
On ka mõningad negatiivsed küljed. Enamikel juhtudel originaal juhtmoodulis tehtavaid muudatusi ei saa teha reaalajas. See tähendab, et muutes kütuse ja süüte tabeleid ei saa tulemust kohe näha nii nagu seda näeb järelturu juhtmooduliga. Muudatused tehakse tabelites ning kirjutatakse uuesti juhtmoodulisse. See on aeganõudev protsess koos logimise ja katsetamisega. Samuti puuduvad enamjaolt head logimise võimalused. Ehk kui tehakse väga palju muudatusi erinevates tabelites, võib kogu töö võtta meeletult aega ja raha, mis paljude projektide puhul viib valiku uue juhtmooduli suunas.
Võrdluseks “re-flashingule, jätrelturu juhtmoodulit saab seadistada reaalajas, mis tähendab, et kui teed muudatuse ja vajutad “enter” klahvi arvutil näed koheselt ka teostatud muudatust. See teeb kogu tuunimise palju kiiremaks, kui saad kohe aru kas liigud õiges suunas. Paljudel järelturu juhtmoodulitel on samuti olemas funktsioonid nagu reaalajas andmete logimine, “launch control”, knokcontrol, “anti-lag” ja veojõukontroll ja palju muud, mis on lahedad kasutada ja on suureks argumendiks.
Millist teedpidi minna?
Kahjuks ei ole siinkohal ühte kindlat reeglit kuid saame jagada siin oma pikaajalist kogemusi mõlema variandi puhul.Kui mõtled mõningatele väiksematele muudatustele nagu summuti, õhu sissevõtt, siis on vastus lihtne- “re-flashing” on see mida Sina vajad. Sa saad kõik mida sinu uued performace varuosad vajavad mõistliku kulu eest ning sa võid olla kindel, et auto teeb jätkuvalt kõike nii nagu originaalis- käivitub külmalt, tühikäik on alles, ning pakub sõidumugavust.
Kui Teil on plaanis ehitada tõsisem võistlusauto, siis peaks vaatama järelturu juhtmooduli poole.
Tihti aga näeme, et klient alustab kergete muudatustega mida toetab tehase juhtmoodul ning hiljem minnakse hoogu ning soovitakse rohkem. Kui selliseid asju ette näha ja mõelda läbi kui kaugele projektiga tulevikus minna soovitakse on võimalik kokku hoida kulusid ning saavutada parem tulemus.
Kui soovite rohkem teada ja elada raamidest välja, siis olete oodatud meie teenindusse.
Vajadusel võime pakkuda konsultatsiooni ja näidata erinevaid lahendusi koha peal.
Meil on üle 10 aastane kogemus mootori juhtmoodulite seadistamise alal, korralik tehniline võimekus koos 4WD dynoga ja loomulikult soov leida Teile parim lahendus.
Miks tehas kohe autot ehitades seda kõike ise ei tee?
Kindlasti on tehasel võimalik sõidukeid seadistada kohe maksimaalselt ökonoomseks ja võimsaks, kuid autotootja toodab oma sõidukeid rahvusvahelisele turule ja tingimused seoses eriliiki kindlustuste, kütuste kvaliteedi ja kliimaga on vaid mõned punktid, mida insenerid sõidukite ehitamisel arvesse peavad võtma ning seega on nad sunnitud looma hulgaliselt kompromisse. Samuti on autotootja jaoks tarkvara optimeerimine oluline turundusvahend. Nii õnnestub ühte mootorit müüa erinevate automudelite peal ning ainsaks erinevuseks on muudetud mootori juhtaju tarkvara ja kasseeritakse kliendi käest selle eest suur summa raha. Nii näiteks on Mercedes C 200 CDI ja C 220 CDI vahe ainult mootori elektroonikas.Sama kehtib ka veoautode ja traktorite kohta, kus erinevaid võimsusi müüakse erineva lisatasu eest. Samas saab alati tehaseseadet parandada, ning seeläbi kütusekulu vähendada ja jõudlust suurendada.
M&M Motorsi meeskond pakub lahendust Teie murele ja annab alati oma tööle garantii ja lubab 30 päeva jooksul originaal seade tasuta taastada, kui selleks peaks vajadus olema.
Erinevalt konkurentidest ei paigalda me autole ühtegi lisavidinat ega seadet, mis võib kahjustada Teie sõiduki mootorit. Kogu muudatus toimub mootori juhtajus ja vajadusel saame vana tehaseseadistuse taastada, sest originaal seade jääb meie andmebaasi alles!
Oleme väheseid ettevõtteid, kes tegeleb ka uute nn antitunig ajudega, mida paigaldatakse usinalt uutele sõidukitele ja saame hakkama ka põlluservas traktori seadistamisega.